Open? Nieuwe sloten!

Lange tijd voelde ik mij verwend door imports. Doordat onze harde kern enorm haar best heeft gedaan om gebruik te maken van gulle (data)gevers, ondertussen wachtend op formele, wetmatige of gewobte data, heb ook ik lange tijd achterover geleund. De berichtgeving van de afgelopen weken stemt mij gelukkig. We krijgen nog meer imports! Ons land is zolangzamerhand wel helemaal ingetekend! Er hoeft bijna niets meer te gebeuren?

Welnee, er is genoeg te doen!

Zoals sommigen van jullie weten ben ik beroepsmatig betrokken bij kaarten, geodata en gis. Al tijdens mijn opleiding (1992 – 1997) leerde ik dat geo-informatie organisch is. Elk nieuw jaar groeien of verdwijnen bomen. Braakliggende grond verandert door ijverige gemeenteambtenaren in speelpleinen of grasvelden. Ons wegennet wordt zowel nationaal als lokaal continu aangepast aan de wensen van de mobilist. Dit maakt het nodig om naar onze geodata te blijven kijken, zeker wanneer je ook direct in staat bent om de kaart zelf aan te passen!

Ik ben sinds kort weer aan het spelen geslagen met mijn eigen kaartservertje. Tijdens het opstellen van kleuren, lijndiktes, brug-effecten, tunnels zoom ik regelmatig in en uit. En bij elke inzoom actie kom ik dan “iets” tegen dat me stoort, dan speelt mijn menstype 1 op. Over het algemeen kan ik het niet laten om direct merkaartor op te starten en aan de slag te gaan. Regelmatig leidt dit tot nachtbraken. Want als ik eenmaal begin dan kom ik steeds meer tegen en kan ik uiteindelijk niet stoppen.

Er is veel, heel veel te verbeteren aan de OpenStreetMap data in Nederland. Nieuwe situaties dienen te worden beoordeeld. Is de 3dshapes data nu juist? Of is het wegtraject ingetekend door een mapper in 2007 de beste benadering van de werkelijkheid (Figuur 1)?

Figuur 1 - verdwenden rotonde?

De BAG introduceert hele nieuwe uitdagingen. In de BAG worden alle panden in Nederland aangeboden. Er wordt bij de panden echter geen niveau meegegeven. Het is dus niet (direct) mogelijk om uit de BAG levering te ontdekken hoe een pand in de kaart getekend moet worden. Neem bijvoorbeeld (Figuur 2);

Figuur 2 - Pand op of onder de weg?

Is dit een metrostation dat onder de grond ligt? Of is het een gebouw dat over de weg ligt? Lastig en alleen goed te herkennen door mappers met “lokale kennis”. Als je je hebt verdiept in GPS en/of landmeetkunde, dan weet je dat het bepalen van je positie (en lonlat, xy, locatie, etc.) onderdeel is van de waarnemingsrekening, op de website van mijn oude opleiding omschreven als: “het toepassen van statistiek op meetnauwkeurigheid.” GPS bevat fouten, ja, zelfs die “hele dure” van mij. Je kunt dus prima je GPX bestanden in OpenStreetMap overtrekken, maar het is altijd goed om een visuele controle uit te voeren, het liefste met actuele data (Figuur 3)

Figuur 3 - Weg correct of pand correct?

Er zijn verschillende manieren om zo nauwkeurig mogelijk te mappen:

Je koopt professionele GPS apparatuur, bij voorkeur met dGPS. Je spendeert eerst een half uur om alles in te stellen. Vervolgens loop je een fietspad op en blijf je op elk punt dat je wilt “inmeten” tenminste 5 minuten staan… Ik heb daar absoluut geen zin in. Dat is leuk voor mensen die worden betaald om land te meten. Je gaat zelf met je gewone GPS meerdere malen over hetzelfde stuk weg. Op je computer gooi je die spaghetti in OpenStreetMap en je middelt de coordinaten. Dat is best leuk, maar de meeste mappers zijn ontdekkers. Regelmatig hetzelfde stuk ontdekken is gewoon saai. Je gebruikt een tomtom HD en samen met vele duizenden anderen geef je je sporen gratis aan, juist, aan tomtom (filmpje). Dat levert een ongelofelijk mooi inzichtop in wegen! Persoonlijk vind ik dit een heel slim concept. De automobilist krijgt van tomtom verkeersinformatie die zijn weerga niet kent in ruil voor sporen. Tomtom maakt metdie sporen weer mooie data voor zichzelf en derden en zo is iedereen blij. Maar niet vrij.

  • Samen met anderen map je vrolijk in het rond. Je upload je sporen naar OpenStreetMap. Je tekent af en toe een beetje mee, zodra de zon schijnt verdwijn je lekker naar buiten. GPS aan uiteraard! Dit concept kan, volgens sommigen, werken. Maar hierbij geldt, meer volume, betere nauwkeurigheid en betere dekking.

Het nieuwe jaar is net begonnen. Tijd dus voor goede voornemens en (daar komt ie weer):

OpenStreetMap haalt zijn meerwaarde uit communities, bestaande uit mensen. Hoe meer mensen deelnemen aan OpenStreetMap, hoe mooier het wordt!

Hoe vergroten van de community? Hoe maken we OpenStreetMap tools laagdrempeliger? Hoe maken we andere (niet ICT) mensen enthousiast om mee te doen aan OpenStreetMap en niet alleen de kaart te gebruiken, maar er zelf onderdeel van te worden?


opinie